Thess Boberg

Skolios =(

Publicerad 2008-04-01 21:00:51 i Allting&Ingeting,

Naj.. nu måste ja faktist ta tag i mej själv å berätta om min jäkla rygg..

Ni som har hört om min rygg behöver nog inte läsa de här inlägget.

Ja.. jag har då en ryggsjukdom som heter Skolios, ryggraden blir krokig, den blir nästan formad som ett S, jag har för mig att farbror Dr  sa att kotorna vrider sig.

 Detta är inte en bild på min rygg, men de va typ så här jag såg ut.

Allt började när jag va ca 12 år, då upptäckte jag att jag bara hade midja på en sida, på andra sidan va jag rak. Inte så snyggt. Sen såg mina föräldrar att min ena axel va högre upp en den andra.
Jag va till 2 olika kiropraktorer och båda sa att de kunde vara skolios. Så vi åkte till husläkaren där jag röntgades, därefter fick jag en tid hos en Dr på Ackis i U-sala.
Han konstaterade att jag hade skolios och det skulle inte bli bra om jag bara använde korsett, för annars brukar det va ett bra alternativ, men det skulle alltså inte räcka för min del.
Men allt det här tog tig, så jag opererades inte förns jag va 15år.
Jag låg på sjukhuset i exakt en vekca, och det var tydligen rekord, så man blev jue lite stolt. Efter den operationen hade jag 4 kotor som satt ihop med hjälp av 10 skruvar, sen fick jag inte idrotta på ett halvår.
Det va extremt jobbigt för jag var nämligen van att dansa nästan varenda dag, så de va riktigt jobbigt att inte få röra sig över huvudtaget.
När det här halvåret hade gått åkte vi in på återbesök. Då hade jag vart på röntgen och allt de, så Anders (Dr) hade röntgenbilderna och sa att om jag inte gjorde en till operation skulle jag få problem i framtiden. Han såg det som ett misslyckande, och jag blev förstås lessen, men envis som jag e så tänkte jag att det är bara att ta sig igenom det igen. Har jag klarat de förr så kan ja klara det igen!
Det blev en andra operation och nu är Anders nöjd, å jag oxå för den delen, eller ja, jag har 2 ärr på ca 15 cm, sen har jag fortfarande konsig midja,  sen har jag en liten krök kvar tror jag, vidare har jag 10 kotor som är stelopererade med hjälp av 21 skruvar. Snacka om att de kmr tjuta om mig när vi ska åka utomlands om en vecka!
Den 1 maj
får jag börja leva som en vanlig människa igen, men jag kmr aldrig kunna göra sit-ups, se kmr jag aldrig kunna bli lika smidig som jag var förut, å då tänker jag mest på dansen, det är något som jag kan gråta för varenda dag, men det är bara att acceptera läget.

DET HÄR ÄR JAG, SÅ HÄR SER JAG UT, JAG KOMMER ALDRIG KUNNA ÄNDRA PÅ DET! men jag kmr kanske få en gratis plastikoperation för att jämna ut brösten =D

Skriv gärna om du har den här sjukdomen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela